El projecte pedagògic de l’Escola Pia de Balaguer es fomenta en l’adquisició de les competències de l’alumnat, esdevenint un referent bàsic de l’acció educativa del seu equip docent. Aquest ideari és rigorós i es basa en la personalització de l’aprenentatge de cada alumne, sent ell o ella únic/a. Comptem amb un seguiment exhaustiu de l’atenció, la comprensió, la implicació i esforç personal i el treball cooperatiu.
HABILITATS D’APRENENTATGE I ACTITUDS
- Ensenyem als alumnes a aplicar diverses eines per tal que puguin millorar la seva manera d’aprendre. En concret treballem les habilitats que estan descrites en el document l’Estil Metodològic de l’Escola Pia de Catalunya”: comprendre, autoconèixer-se, resoldre, recercar. cooperar, memoritzar, comunicar i expressar, transferir i autoregular.
- Duem a terme, des de totes les àrees, un seguit d’activitats encaminades a l’adopció de les actituds descrites en el document “l’Estil metodològic de l’Escola Pia de Catalunya”: actitud reflexiva, responsable, crítica, autònoma, respectuosa, moral/ètica i compromesa. Aquestes actituds són avaluades com qualsevol altre aspecte que és objecte d’aprenentatge al centre.
ÀMBITS LINGÜÍSTIC
EXPRESSIÓ ESCRITA:
- Programa “ARA ESCRIC”: (INF-PRIM- ESO). L’objectiu és millorar la competència escrita dels alumnes per augmentar-ne la capacitat de comunicació i el rendiment acadèmic, i així afavorir-ne l’èxit educatiu.
- Projecte “ORTOGRAFIA VISUAL” (4t PRIMÀRIA). Millorem l’ortografia mitjançant estratègies de memòria visual.
- Participació a concursos (Pla de Dinàmica Municipal i/o Comarcal, Pilarín Bayés, Festa de les Arts EPC), sempre amb molts bons resultats.
- (ESO).DictApp és una aplicació web per treballar l’ortografia capaç d’identificar els problemes ortogràfics de cada alumne i proposar-li una feina personalitzada.
PLA D’ACTIVACIÓ A LA LECTURA:
- Fomentar el gaudi per la lectura: Lectura individual voluntària diària (30 minuts) PRIM-ESO.
- Comprensió lectora diària. PRIMÀRIA
- Proves d’ACL anuals. PRIMÀRIA
- Projecte “Exploradors de llibres”. PRIMÀRIA
- Projecte “Padrins de lectura”. (INF-PRIM)
- Plataforma de lectura “Fiction Express”. (ESO).(català, castellà, anglès.) És una aposta de l’editorial BOOLINO per tal de canviar els hàbits lectors de la nostra societat. Desenvolupa recursos de lectura innovadors i gamificats que milloren els nivells de comprensió lectora i també els seus resultats.
- Tallers de lectura en veu alta per tal de conèixer tècniques amb l’objectiu de millorar la comunicació oral.
EXPRESSIÓ ORAL:
- PROGRAMA DE COMUNICACIÓ ORAL“TENIM LA PARAULA” (Dep. d’Educació) (PRIMÀRIA I ESO).
El programa té com a finalitat dotar els alumnes d’eines que els permetin expressar fets, opinions i sentiments entre d’altres, amb la finalitat de poder participar activament a la societat, contribuir a desenvolupar les competències orals de tot l’alumnat i transferir les activitats a l’aprenentatge d’una llengua a una altra amb una perspectiva plurilingüe.
- Participació en concursos (Lectura en veu alta) (PRIM-ESO).
- Participació en la Gimcana Lingüística (PRIM-ESO)
- Maleta viatgera (INFANTIL)
- Històries de família (INFANTIL)
- Dinàmica de la maleta (INFANTIL)
- Conte viatger (INFANTIL)
NARRATIVA AUDIOVISUAL: ESCAC.
El projecte Cine Base, impulsat des ESCAC, és un programa que té com a objectiu implantar la Narrativa Audiovisual com una competència bàsica, indispensable i d’ús habitual en l’Educació Secundària de tots els alumnes del país.
LLENGÜES ESTRANGERES:
- PARTICIPACIÓ EN PROVES EXTERNES DE LLENGÜES ESTRANGERES (CS-ESO): CAMBRIDGE EXAMS, ALLIANCE FRANÇAISE, GOETHE INSTITUT.
- THE BIG CHALLENGE: Concurs internacional d’anglès que esdevé una eina excel·lent per tal d’estimular l’alumnat en l’aprenentatge d’aquest idioma.
ÀMBIT CONEIXEMENT DEL MEDI / CIENTIFICOTECNOLÒGIC I SOCIAL
- Es treballa principalment de manera interdisiciplinar, experimental i vivencial, seguint la metodologia del nostre projecte SUMMEM. (INF-PRIM-ESO)
ÀMBIT EDUCACIÓ FÍSICA
- Es realitza l’activitat de Medi Aquàtic durant 1 trimestre (INF-PRIM-ESO)
- Participació a Jornades Lúdico-esportives (Pla de Dinàmica Municipal i/o Comarcal,JEIC EPC) – PRIMÀRIA I ESO.
ÀMBITS TRANSVERSALS
COMPETÈNCIA DIGITAL
- Integració curricular des de totes les àrees, aplicant les tecnologies en les activitats ensenyament-aprenentatge.
- Ús de chromebooks i tauletes i digitals.
- Robótica educativa (INF i CI).
- Suport digital a totes les àrees.
- Ús generalitzat e l’Entorn Google. Cada alumne té un usuari corporatiu amb la seva targeta alfa.
- Tot l’alumnat de secundària utilitza el seu propi portàtil per cursar les diverses àrees de l currículum ja sigui a través de plataformes digitals i/o entorn virtual.
COMPETÈNCIA D’APRENDRE A APRENDRE i COMPETÈNCIA D’AUTONOMIA, INICIATIVA PERSONAL I EMPRENEDORIA
- Avaluació Formativa i Formadora: Situem a l’alumne com a centre del seu propi procés d’aprenentatge, utilitzant diferents eines d’avaluació que l’ajudin a reflexionar, autoavaluar-se i a prendre decisions respecte al seu progrés.
- Treball de les Actituds i Habilitats: L’Escola Pia disposa d’un document institucional anomenat ”Document d’Estil Metodològic” que és punt de referència i marca la pauta d’actuació a tenir present en el nostre treball escolar. En referència a les actituds, treballem per tal els/les nostres alumnes siguin reflexius/ves, responsables, crítics/es, autònoms/es, respectuosos/es i compromesos/es.
En quant a les habilitats que volem que adquireixin els/les nostres alumnes, s’inclouen les següents: comprendre, autoconèixer-se, resoldre, recercar. cooperar, memoritzar, comunicar i expressar, transferir i autoregular.
En grups cooperatius, són els propis alumnes qui defineixen les diferents actituds i habilitats i posteriorment, mitjançant la reflexió, s’autoavaluen segons uns indicadors definits per ells mateixos.
SERVEI COMUNITARI (3r i 4t ESO)
POSEM-NOS-HI JUNTS
- És una metodologia que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en els qual els participants, alumnes de 3r i 4t d’ESO, es formen tot treballant en alguna necessitat de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo. Aquest projecte de col·laboració amb Càrites d’Urgell de Balaguer permet als alumnes participar en accions de voluntariat i compartir coneixements i experiències amb persones amb necessitats educatives.
ENSENYEM-NOS!. (4t).
- Residència St Domènec: Els alumnes de quart eso participen amb la residència geriàtrica Sant Domènec de Balaguer al taller que aquesta organitza amb els residents del seu centre. El taller treballa la memòria i els nostres alumnes esdevenen assessors i ajudants en les diverses activitats que es duen a terme.
PROJECTE ÀGAPE, BANC DELS ALIMENTS:(4t).
- Els alumnes de quart eso participen en el projecte Àgape de Balaguer mitjançant les diverses tasques que allí s’hi duen a terme: repartició d’aliments assignats per la tècnica del projecte, ajudar amb l’organització del local, col·locar els aliments al prestatge corresponent i revisar dates de caducitat i organitzar els aliments segons elles. També participen en el Gran Recapte.
COMPARTIM EXPERIÈNCIES. (4t)
- Els alumnes de 4t eso participen amb l’Associació de Familiars de Malalts d’Alzheimer i altres demències de Lleida (AFALL), concretament a la delegació de Balaguer, als tallers que aquesta organitza amb els usuaris del seu centre. Els tallers treballen les diferents funcions cognitives (memòria, llenguatge, atenció…) i els nostres alumnes esdevenen assessors i ajudants en les diverses activitats que es duen a terme.
TREBALL COOPERATIU (INF-PRIM-ESO)
- Pel treball cooperatiu cal realitzar dinàmiques i activitats de cohesió del grup que afavoreixin la interrelació i el coneixement mutu i faciliten la participació entre els diferents nens i nenes.
- El treball cooperatiu s’organitza per equips , diferents al llarg del curs, i que treballen per mitjà d’estructures cooperatives, on s’assegura la participació de tots en la mesura de les seves possibilitats.
ESCOLA VERDA (INF-PRIM-ESO)
El projecte Escoles Verdes és una iniciativa promoguda pels departaments d’Ensenyament i Medi Ambient que té dos objectius principals: Educar i sensibilitzar als alumnes en el respecte al medi ambient i en la necessitat de conservar el patrimoni natural.
- Proposem una educació per a la sostenibilitat en tots els àmbits de la vida del centre (currículum, gestió, relacions amb l’entorn, etc.).
- Volem promoure la participació i la implicació activa de la comunitat educativa en la millora del seu entorn.
A cada cicle es realitza almenys un itinerari d’aprenentatge per treballar un ODS.
Es participa en els Fòrums d’Escola Verda de la Xarxa d’Escoles Verdes de Catalunya.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
Aquest és un dels punts forts de tot l’ensenyament per tal de potenciar les capacitats de tots els alumnes i personalitzar el seu aprenentatge. Els instruments que utilitzem per a poder tractar la diversitat són desdoblaments, Plans Individuals Intensius, Programes de diversificació curricular, seguiment per part del departament psicopedagògic mitjançant proves de maduració, aprenentatge, personalitat, habilitats socials i d’aptituds.
ÀMBIT MATEMÀTIC
- Manipulació, representació, experimentació. (INF-PRIM-ESO)
- Les matemàtiques són fonamentals per al desenvolupament intel.lectual dels nens i nenes i els ajuda a ser lògics i a estar preparats per a poder fer raonaments crítics. Per això les treballem a partir de la manipulació amb diferents materials , la representació sobre la fitxa escrita i l’aplicació a la vida real.
- Participació a concursos (Proves cangur CS-ESO), sempre amb molts bons resultats.
- La Prova Cangur és un activitat impulsada per la societat internacional Le Kangourou sans Frontières, de la qual és membre la Societat Catalana de Matemàtiques que, per aquesta raó, és l’entitat titular del Cangur en llengua catalana
ÀMBIT ARTÍSTIC
VISUAL I PLÀSTICA:
- Participació a concursos (Pla de Dinàmica Municipal i/o Comarcal, Festa de les Arts), sempre amb bons resultats (INF-PRIM-ESO)
MÚSICA I DANSA:
- Es dinamitzen les diferents festivitats de l’escola. (INF-PRIM-ESO)
TASCA DOCENT - ACCIÓ TUTORIAL (INF - PRIM - ESO)
El tutor/a passa majoritàriament el dia amb el grup classe.
- Té la responsabilitat d’orientar i dirigir el seu grup d’alumnes no només en l’àmbit escolar sinó també en el personal i social.
- Facilitar la integració i convivència de tots els membres del grup.
- Fa que el grup sigui una part activa en les activitats que organitza l’equip educatiu.
- Informa a pares, professors i alumnes de tot allò relacionat amb l’activitat docent i el seu rendiment acadèmic.
ÀMBIT EDUCACIÓ EN VALORS
- Implementació de l’àrea Cultura Religiosa (INF-PRIM-ESO)
- Pastoral (INF-PRIM-ESO): Organitzem activitats de cohesió amb tota la comunitat educativa a partir de celebracions grupals, aprofitant les festes i la campanya de Pastoral que engeguem cada any al voltant dels valors que volem prioritzar. Des de la Pastoral de l’Escola també es promou la participació en actes de caràcter solidari.
PROJECTE DE FILOSOFIA (INFANTIL)
- Practicar habilitats de pensament a través de contes, jocs.
SUMMEM
Es proposa dedicar el 25 % de l’horari (PRIMÀRIA I ESO) i el 50% de l’horari (INFANTIL) a treballar amb Itineraris d’Aprenentatge, amb les àrees de coneixement del medi com a nuclears (INF-ESO).
- Els Itineraris d’aprenentatge s’organitzen a partir de preguntes significatives, de diferents nivells de complexitat i que partint dels coneixements previs dels alumnes els porten més enllà a través de fer d’hipotesis, experimentar, comparar, debatre, recercar , interioritzar i construir nous coneixements.
DIES (INF-PRIM-ESO)
DIMENSIÓ INTERIOR, EMOCIONAL I SOCIAL: Aquest projecte treballa aquestes dimensions , més enllà del desenvolupament cognitiu, que preparen als nois i noies a viure d’una manera plena en una societat cada vegada més complexa i que alhora els ajuda a assumir la responsabilitat de construir un entorn millor.Proposem activitats regulars dinàmiques, motivadores i adients per aprendre a conèixer i a gestionar les emocions.
RENDIMENT ACADÈMIC
ELS RESULTATS ENS AVALEN, JA QUE CADA ANY SÓN EXCEL·LENTS: (PRIMÀRIA-ESO)
-
- RESULTATS INTERNS
- AVALUACIÓ DIAGNÒSTICA
- COMPETÈNCIES BÀSIQUES
COMPETÈNCIA DIGITAL
La competència digital és fonamental per permetre:
1. L’aprenentatge significatiu i el desplegament transversal del currículum, i ha d’estar present a totes les àrees i matèries.
2. l desenvolupament com a ciutadans dins d’una societat del coneixement on l’expansió de l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació és evident.